Jest nam niezwykle miło poinformować, że nasze muzeum otrzymało wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na podstawie umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym w formie grantu z planu rozwojowego w ramach Inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na realizację przedsięwzięcia pn. „Zaprojektowanie, wdrożenie i upowszechnienie aplikacji mobilnej – „ARchitektura Pamięci”.
Na realizację przedsięwzięcia ze środków unijnych pozyskano kwotę 65 040,65 zł. Środki zostały przekazane z programu grantowego KPO dla Kultury, którego głównym celem jest zapobieganie długoterminowym negatywnym skutkom pandemii COVID-19 oraz zachęcanie do transformacji zielonej i cyfrowej w sektorze kultury i sektorze kreatywnym.
MPMZO wzięło udział w naborze wniosków w zakresie Inwestycji A2.5.1, ogłoszonym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wnioski o przyznanie grantów w ramach programu można było składać do 15 lipca 2024 roku.
Przedsięwzięcie MPMZO było jednym z 4619 wniosków o granty złożonych w ramach prowadzonego naboru. Po pozytywnej ocenie wniosku przez Komitet Selekcyjny złożony z ekspertów – przedstawicieli organizacji i instytucji z obszaru kultury i sektorów kreatywnych, zostały przyznane środki na realizację przedsięwzięcia. W wyniku przeprowadzonej przez muzeum procedury w formie zapytania ofertowego został wyłoniony Wykonawca – firma Magme Agency z Chrzanowa, którego oferta była najkorzystniejsza.
Aplikacja „ARchitektura Pamięci” poprzez jej interaktywne elementy wzbogaci wrażenia gości spacerujących po ścieżce edukacyjnej znajdującej się obok budynku muzeum. Aplikacja wykorzystując technologię rozszerzonej rzeczywistości AR (Augmented Reality) stanie się praktycznym narzędziem w nowoczesnej edukacji historycznej.
Dzięki technologii AR, dotychczasowa forma ścieżki edukacyjnej ze statycznymi rzeźbami dzieci niosących pomoc, nabierze nowego charakteru. Bohaterowie ścieżki edukacyjnej „ożyją”, opowiadając swoje historie i przybliżając działania mieszkańców, którzy podczas wojny pomagali więźniom KL Auschwitz.
Aplikację będzie można pobrać bezpłatnie w sklepach App Store i Google Play.