Czym zajęcia w muzeum różnią się od tradycyjnej lekcji w klasie? Czy edukacja muzealna to przedstawianie gotowej opowieści o dziedzictwie, czy też budowanie przyjaznego miejsca, by tę opowieść współtworzyć? Co może się zdarzyć, gdy do muzealnej „kuchni” wpuścimy młodzież? – to pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć już 7 marca podczas konferencji „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”.
Do udziału w konferencji organizowanej przez Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach zapraszamy przedstawicieli organów prowadzących szkoły, dyrektorów, nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu województwa małopolskiego oraz wszystkich zainteresowanych tematyką edukacji muzealnej jako formą edukacji pozaszkolnej.
Zaproszenia do udziału w konferencji przyjęli eksperci w dziedzinie muzealnictwa.
Marta Graczyńska, pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Edukacyjnej Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki, wygłosi wykład „Muzea w postpandemicznym świecie XXI wieku. Kłopot czy nadzieja?”.
Beata Grochowska, starszy kustosz, kierownik Działu Oświatowego w Muzeum Śląskim w Katowicach, opowie, jak wygląda lekcja w muzeum okiem praktyka.
Jagoda Gumińska-Oleksy, pracownik Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie, zaprezentuje wykład „Przeciąg w muzeum, czyli o mocy współtworzenia”.
Dobrymi praktykami na temat edukacji w miejscu pamięci na przykładzie Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ul. Rakowieckiej 37 w Warszawie podzieli się dr hab. Filip Musiał, prof. AIK, dyrektor Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie oraz dyrektor tego Muzeum.
Wydarzenie to otwiera projekt pn. „Akademia Dziedzictwa Pamięci” adresowany do nauczycieli drugiego i trzeciego etapu edukacyjnego. Założeniem Akademii jest, aby osoby biorące udział w projekcie utożsamiały się z historią miejsca, w którym mieszkają i odnosiły się do tego w swoim doświadczeniu edukacyjnym. Chcemy także, by nauczyciele a w konsekwencji również uczniowie, wypracowali w sobie nawyk korzystania z bogatej oferty muzealnej, w ten sposób ucząc się obcowania z kulturą i dziedzictwem pamięci. Harmonogram spotkań w ramach Akademii Dziedzictwa Pamięci znajduje się na stronach internetowych Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz MCDN.
Konferencja została objęta honorowym patronatem Barbary Nowak – Małopolskiego Kuratora Oświaty.
Konferencja odbędzie się w formule hybrydowej: w Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz poprzez platformę Teams.
Zgłoszenia, bez względu na formę uczestnictwa (osobista, online), prosimy kierować przez elektroniczny System Rezerwacji Szkoleń dostępny na stronie internetowej: www.mcdn.edu.pl
Przed konferencją zalogowani uczestnicy otrzymają link aktywacyjny umożliwiający dostęp do MS Teams. Uczestnicy nie muszą posiadać konta na MS Teams. Wymagania techniczne po stronie uczestnika to: kamerka, mikrofon oraz głośniki (standardowe wyposażenie laptopów) oraz łącze internetowe (min.10 Mb).
Program dostępny na stronach:
www.muzeumpamieci.pl oraz www.mcdn.edu.pl
Uczestnicy konferencji po jej zakończeniu otrzymają certyfikaty udziału.
**************************************************************
PROGRAM KONFERENCJI
„Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”
12:00 – OTWARCIE KONFERENCJI
12:15 – Marta Graczyńska, Pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Edukacyjnej Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki
wykład: ”Muzea w postpandemicznym świecie XXI wieku. Kłopot czy nadzieja?”
12:55 – Beata Grochowska, starszy kustosz, kierownik Działu Oświatowego w Muzeum Śląskim w Katowicach
wykład: „Lekcja w muzeum okiem praktyka”
Prezentacja przybliży specyfikę lekcji muzealnej jako elementu edukacji pozaszkolnej. Czym zajęcia w muzeum różnią się od tradycyjnej lekcji w klasie i jakie są warunki ich powodzenia? Parę słów będzie też poświęconych pracy z uczniami o szczególnych potrzebach i dostępności oferty muzealnej dla dzieci z niepełnosprawnościami.
13:35 – PRZERWA KAWOWA
13:55 – Jagoda Gumińska-Oleksy, pracownik Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie
wykład: „Przeciąg w muzeum, czyli o mocy współtworzenia”
Muzea to swoiste banki pamięci. Pamięci o kulturze, sztuce, artystach, wartościach, przeszłości i tym wszystkim co czasem nieuchwytne, a co zdeponowały dla nas poprzednie pokolenia. Czy edukatorki i edukatorzy muzealni to strażnicy tych skarbców i sezamów? Czy może wręcz przeciwnie – ich rolą jest wpuszczanie do muzeum światła, powietrza, a przede wszystkim ludzi. Czy edukacja muzealna to przedstawianie gotowej opowieści o dziedzictwie, czy może budowanie przyjaznego miejsca, by tę opowieść współtworzyć? I wreszcie co się dzieje, gdy do muzealnej kuchni wpuścimy… młodzież?
14:30 – Dr hab. Filip Musiał, prof. AIK, dyr. Oddziału IPN w Krakowie
wykład: „Edukacja w miejscu pamięci na przykładzie Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ul. Rakowieckiej 37 w Warszawie”
15:10 – Przedstawienie projektu edukacyjnego AKADEMIA DZIEDZICTWA PAMIĘCI
Joanna Cebulska, edukatorka muzealna Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej
Ewa Kantyka, nauczyciel konsultant Małopolskiego Centrum Doskonalenia
Nauczycieli Ośrodek w Oświęcimiu
15:30 – ZAKOŃCZENIE

