Logotypy do projektu finansowanego przez Unię Europejską - Krajowy Plan Odbudowy
Muzeum realizuje przedsięwzięcie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności w ramach Inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju. >>Dowiedz się więcej

Portret więźnia KL Auschwitz Wilhelma Gawliczka na wystawie stałej

Portret więźnia KL Auschwitz Wilhelma Gawliczka podarowany Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej przez Małgorzatę Boroń – córkę Heleny Datoń stał się ważną częścią wystawy stałej
Facebook
Twitter
LinkedIn

Bezcenny obraz podarowany przez Małgorzatę Boroń – córkę Heleny Datoń (po mężu Szpak) można już oglądać na poddaszu Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej.

Portret Wilhelma Gawliczka namalował w 1944 roku inny więzień Auschwitz Mieczysław Kościelniak – malarz i rysownik. Wilhelm podarował go Helenie Datoń, która podczas pracy w niemieckiej kantynie znajdującej się niedaleko obozu pomagała więźniom przemycając grypsy, lekarstwa i żywność. Na obrazie widoczna jest dedykacja „Za przyjaźń. Wilek”.

W nowej gablocie zamontowanej na poddaszu muzealnego budynku oprócz portretu Gawliczka w niedalekiej przyszłości zostanie umieszczony (przeniesiony z I piętra) portret Elżbiety Dyduch (po mężu Matjas) nieznanego autora. Wraz z eksponowanym po sąsiedzku obrazem przedstawiającym Wandę Jurczyk (po mężu Żak) namalowanym przez więźnia KL Auschwitz Jakuba Markiela w muzealnej przestrzeni obok siebie znajdą się trzy niezwykłe dzieła sztuki wykonane przez więźniów KL Auschwitz i podarowane w dowód wdzięczności osobom, które niosły im pomoc w czasie niemieckiej okupacji.

Więcej o postaci Heleny Datoń i jej pomocy więźniom:

Portret więźnia KL Auschwitz Wilhelma Gawliczka podarowany Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej przez Małgorzatę Boroń – córkę Heleny Datoń stał się ważną częścią wystawy stałej
Portret więźnia KL Auschwitz Wilhelma Gawliczka podarowany Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej przez Małgorzatę Boroń – córkę Heleny Datoń stał się ważną częścią wystawy stałej.